
Brittany Ferries presenteert nieuwe hybride veerboot SAINT-MALO
Groene pionier naar de route Saint-Malo-Portsmouth
Brittany Ferries heeft de eerste hybride veerboot aan haar vloot toegevoegd. De nieuwe SAINT-MALO vaart op zowel vloeibaar aardgas (LNG) als elektriciteit en zal vanaf februari 2025 dagelijks varen tussen Saint-Malo en Portsmouth. Veerboot Het schip is eigendom van Stena RoRo en wordt gecharterd door Somabret, een consortium van de regio Bretagne en haar vier departementen.
Minder uitstoot dankzij moderne technologie
Door het gebruik van LNG in plaats van conventionele zware stookolie, vermindert de SAINT-MALO de lokale emissies aanzienlijk. Bovendien verwacht Brittany Ferries de CO₂-uitstoot met 20 tot 25 procent te verminderen. Veerboot Dankzij de hybride aandrijving en de elektrificatie van de havens kan de SAINT-MALO emissievrij worden ingezet bij het in- en uitvaren van Saint-Malo – een belangrijke stap in de richting van duurzaam veerbootvervoer in de regio.
Toekomstgerichte tests met bio-LNG
Brittany Ferries doet in Spanje al proeven met het gebruik van bio-LNG, dat wordt gemaakt van organisch afval en de uitstoot van CO₂ bijna volledig kan voorkomen. Omdat bio-LNG kan worden gebruikt zonder de motoren aan te passen, biedt het een milieuvriendelijk alternatief voor de toekomst van het zeevervoer.
Laatste voorbereidingen voor de start
Er zijn nog een paar stappen te gaan voor de lancering op 12 februari 2025. Dit zijn onder andere haventests, het testen van het LNG-tanksysteem en het installeren van technische systemen. Het personeel zal een uitgebreide training ondergaan en, zoals de traditie is bij Brittany Ferries, zullen ongeveer 400 kunstwerken van hedendaagse kunstenaars het schip sieren en zorgen voor een bijzondere reiservaring.
Boek een overtocht met Brittany Ferries
Veerboot De verbinding met het nieuwe Saint-Malo en alle andere routes van Brittany Ferries kun je direct boeken via onze reiszoeker.