Scandlines veerboot “Futura” luidt emissievrij tijdperk in naar de Fehmarnbelt-route
Op 25 november werd de Zero Direct Emissie vrachtferry “Futura” van Scandlines gedoopt en te water gelaten in Turkije. Met een wereldwijd toonaangevend batterijsysteem zal het de veerbootroute Puttgarden-Rødby vanaf 2024 milieuvriendelijker maken. CEO Carsten Nørland benadrukt de langetermijninvestering in duurzaam reizen en benadrukt dat Scandlines ook naar de vaste verbinding over de Fehmarnbelt zal blijven vliegen. Ontdek meer over de innovatieve technologie en de verbeterde ervaring aan boord van de “Futura”.
Milieuvriendelijk en comfortabel: de “Futura” stelt nieuwe normen
De “Futura” belooft niet alleen een emissievrije reis, maar ook een verbeterde klantervaring aan boord. De veerboot is uitgerust met het grootste batterijsysteem ter wereld en staat voor een toekomst waarin verantwoordelijkheid en efficiëntie centraal staan. De investering van 80 miljoen euro onderstreept de inzet van Scandlines voor duurzaam en aangenaam reizen.
De visie van Scandlines op de toekomst van veerboten
CEO Carsten Nørland bevestigt opnieuw de langetermijncommitment van Scandlines aan de veerbootindustrie. De “Futura” krijgt zijn naam tijdens een feestelijke doopplechtigheid naar de Fehmarnbelt in 2024 en zal de oversteektijd verkorten tot 45 minuten van 2025. Met gegevens over grootte, capaciteit en technologie laat Scandlines zien dat het de toekomst van veerbootvervoer vormgeeft.
Gegevens voor de emissievrije vrachtveerboot van Scandlines naar de route Puttgarden-Rødby:
- Lengte: 147,4 m
- Breedte: 25,4 m
- Diepgang constructie: 5,30 m
- Laadcapaciteit: 66 vrachteenheden (ca. 1.200 laadmeters)
- Passagierscapaciteit: 140
- Dienstsnelheid: 16/10 kn
- Oversteektijd: 45 minuten (van 2025)
- Batterijsysteem: 10 MWh
- Laadtijd in de haven: 12 minuten (van 2025)
- Directe emissies tijdens de overtocht: 0
- Investering: EUR 80 miljoen
Scandlines veerboot Futura rompmarkering